Breadcrumb

Breadcrumb

Eduki publikatzailea

Atzealdea 17. LEGEEN ETA EPAITEGIEN AZTERKETA

17. LEGEEN ETA EPAITEGIEN AZTERKETA

Datuari zuzenduta dagoen justiziaren paradigma berriak prozesatzeko zailak diren informazio kopuru handiko big data izatea ahalbidetuko du. Horretarako, adimen artifiziala ezarri behar da, eta horrek prozesamendu azkarra erraztuko du justizia adimendu baterako. Proiektua bi azpiproiekturen bidez garatzen da hasiera batean: Adimen artifiziala Justiziaren eraginkortasunerako (17.1) eta Kodeketa Batzordea bultzatzea (17.2).

Eremu administratibo eta judizialetan informazio ugari dago, eta horrek informazioa modu eraginkorrean ustiatzea eragozten du, politika publikoak ezartzea zailtzen du eta Adimen artifizialak eskaintzen dituen hobekuntza- eta kudeaketa-aukeretatik ez du onurarik ateratzen.

Europako Sareko Justiziari buruzko 2019-2023 Ekintza Planaren funtsezko piezetako bat Justiziaren esparruan adimen artifizialaren aplikazioan aurrera egitea da, esparru horretan duen eragina hobeto definituz. Horretarako, Planak bi helburu ezartzen ditu:

  • Adimen artifizialak Justiziaren esparruan izan dezakeen eginkizuna definitzea. 
  • Adimen artifizialeko tresna bat garatzea ebazpen judizialak aztertzeko.

Bestalde, Europako Kontseiluko Justiziaren Eraginkortasunerako Europako Batzordeak (CEPEJ), kontuan hartuta Adimen artifizialak auzitegien lanaren eraginkortasuna eta kalitatea hobetzen lagun dezakeela, sistema judizialetan Adimen artifizialaren erabilerarekin zerikusia duten printzipio etikoak ezartzen dituen Europako lehen testua onartu du.

Joera horien ildotik, eta Justizia Ministerioak eraldaketa digitalaren arloan egin nahi duen bultzadaren zati gisa, jarduketa hauek gauzatu nahi dira:

  • Adimen artifiziala Analitika aurreratu judizialerako erabiltzea. Justizia Administrazioaren dokumentuetan eta ikus-entzunezko informazioan dauden datuak erabiltzea, horiek katalogatzea eta informazio garrantzitsua ateratzea.
  • Adimen artifiziala kudeaketa eta ezagutza hobetzeko erabiltzea, informazioa ustiatzeaz gain, prozesuak ere hobetuz.
  • Datuari zuzendutako lege-garapenak, erregulazio adimenduna (datuetan oinarritutako legegintza-politika, lege-arauei lotutako eragina eta auziak, ekintza zuzentzaileak eta abar).
  • Arauak eta ebazpenak arau eta ebazpenen estatuko hizkuntza koofizialetara automatikoki itzultzeko aukera ematea.
  • Justizia Administrazioaren datu irekien politika integrala ezartzea; Justizia Irekiaren eta Ezagutzarako Sarbidearen egiturak eta irizpideak.

Kodetzeko Batzorde Nagusiari dagokionez, organo kolegiatua da, bi mendetako historia du, eta testu aurrelegegile eta arauzkoak prestatzea izan du ardatz, antolamendu juridikoa hobeto bideratu, zaindu eta zaintzeko. Gizarte-aldaketak azkartu egin dira, eta esparru juridikoen sinkronizazio hobea, gatazkak azkar identifikatzea eta arazoei aurrea hartzea eskatzen dute.

Eraldaketa digitalak aukera ematen du Batzordearen eraginkortasuna hobetzeko bere zereginetan eta errealitatearekin denbora laburragoetan sinkronizatzeko. Helburua da tresna teknologikoen inplementazioa aprobetxatzea, lana erraztuko duten aginte-koadroak sortzeko. Espedientearen eta datu-lakuaren kudeaketatik datozen datuek eta horiek adimen artifizialarekin duten tratamenduak bi ildo garatzea ahalbidetuko dute:

  • Gatazka ohikoenak eta gehien aipatzen diren arauak identifikatzea, legegintza-ekintzarako azterketa argiak izateko.
  • Arau-aldaketak azkar bateratzea. Lan ildo hau Presidentetzako, Gorteekiko Harremanetako eta Memoria Demokratikoko Ministerioarekin koordinaturik dago, legeak bateratzeko eskumena duena.

Itzuli zerrendara