7. ACCESSIBILITAT DE GRUPS VULNERABLES
Breadcrumb

Breadcrumb
Asset Publisher

7. ACCESSIBILITAT DE GRUPS VULNERABLES
Tenint en compte el context i a partir d'una anàlisi de les necessitats i de possible impacte dels canvis, s'actuarà inicialment sobre dos àmbits.
Accessibilitat i envelliment. Quasi el 20% de la població espanyola té més de 65 anys. N'hi ha una part important que es pot considerar analògica. La digitalització profunda i ràpida que es produirà en l'Administració de Justícia pot generar un procés d'exclusió de les persones culturalment analògiques. Cal crear instruments estructurals per a superar aqueixa bretxa digital.
D'altra banda, la justícia ha sigut un espai amb poca accessibilitat per a les persones majors que hi recorren, encara que ho necessiten. En el mateix sentit cal posar en marxa mediacions institucionals i procediments adaptats que els faciliten l'ús.
L'Oficina de Justícia als municipis és un instrument que incorporarà una part de les accions d'aquest projecte i una porta d'accessibilitat senzilla i permanent per a les persones majors.
Accessibilitat i discapacitat. Per a garantir l'accessibilitat a la justícia es desenvoluparan accions dirigides a col·lectius amb discapacitats físiques, psíquiques o sensorials. L'1% de la població espanyola té una discapacitat intel·lectual i aquests percentatges es reflecteixen en l'àmbit judicial. Segons un estudi recent realitzat per Plena Inclusió, al 49% de les persones amb discapacitat intel·lectual que van arribar a presó se'ls va detectar la discapacitat a la presó mateixa. Aproximadament un 3,3% dels casos es detecten durant la vista. Aquestes persones necessiten accions específiques que no els impedisquen l'exercici dels seus drets per un problema d'accessibilitat i comprensió.
Es necessiten modificacions i adaptacions necessàries i adequades en el context de l'accés a la justícia, quan calguen en un cas determinat, per a garantir la participació de les persones amb discapacitat en igualtat de condicions amb les altres.
Les línies que cal desenvolupar són:
- Adaptar el llenguatge jurídic a lectura fàcil, braille i llengua de signes. Adaptar les seus judicials per a garantir-hi l'accessibilitat.
- Impartir formació específica a advocats, procuradors, pèrits o graduats socials per a facilitar l'accés a la justícia tenint en compte les barreres que puguen sorgir a conseqüència dels diferents tipus de discapacitat.
- Emprar la tecnologia per a facilitar-hi l'accés tant a professionals com a usuaris amb diversitat funcional.
- Aprofundir en la funció dels facilitadors. Aquestes persones treballen, quan cal, amb el personal del sistema de justícia i les persones amb discapacitat per a garantir que hi haja una comunicació eficaç durant els procediments. Ajuden les persones amb discapacitat a entendre i a prendre decisions informades, assegurant-se que les coses s'expliquen i es parlen de manera que puguen comprendre-les i que es proporcionen els ajustos i el suport adequat. No parlen en nom de les persones amb discapacitat ni del sistema de justícia ni dirigeixen les decisions.
Aquest projecte s'ha de desenvolupar en conjunt amb les organitzacions de l'àmbit de la discapacitat. Cal analitzar quin tipus d'accions s'han d'incorporar en el Servei Públic de Justícia, siguen formatives o ferramentes de gestió.