Ruta de navegació

Ruta de navegació

Publicador de continguts

null 13. LLEI D'EFICIÈNCIA PROCESSAL DEL SERVEI PÚBLIC DE JUSTÍCIA

13. LLEI D'EFICIÈNCIA PROCESSAL DEL SERVEI PÚBLIC DE JUSTÍCIA

L'eficiència processal es desenvolupa a partir d'una anàlisi lineal del Servei Públic de Justícia. Des d'aquí el projecte té tres components:

Una Llei d'Eficiència Processal del Servei Públic de Justícia, que és una resposta directa a la pandèmia, però està orientada a l'agilització de l'activitat de la Justícia en termes estructurals. Introdueix reformes de les lleis processals augmentant l'agilitat, rapidesa i eficiència. Es generalitza la celebració de vistes i altres tipus de declaracions a través de videoconferència i es regulen els sistemes d'autenticació i identificació per reduir el desplaçament dels ciutadans i professionals a les seus de Jutjats i Tribunals, evitant la concentració de persones en les oficines judicials. Finalment, promou els Mitjans Adequats de Solució de Controvèrsies (MASC) com un element de cohesió social, establint una estructura d'incentius més efectiva.

Un pla d'Implantació dels Mitjans Adequats de Solució de Controvèrsies. La mediació i la conciliació s'han utilitzat com a eines alternatives o preprocessals en l'Administració de Justícia amb un perfil baix. Ara s'impulsarà el seu desenvolupament. Es pretén, d'una banda, reduir el nombre de conflictes que arriben a la jurisdicció acurtant els temps d'atenció. D'altra banda, facilitarà la resolució de problemes amb la menor conflictivitat possible, com a manera de contribuir a la cohesió social del país.

Ambdós objectius augmenten el seu pes en el context de la pandèmia, on augmenten els litigis i la incertesa tensa la societat. Implica a més una execució més ràpida. El desenvolupament de la Solució de Controvèrsies suposa impulsar noves eines organitzatives i digitals, la legislació que ho empara i ampliar el camp professional.

Les línies del projecte són:

  1. Operadors per als MASC: homologació i formació, orientació de funcions.
  2. Organització del servei.
  3. Incorporació física als tribunals i les Oficines de Justícia.
  4. Finançament. Es relaciona estretament amb el projecte 1. Accés universal en la mesura que la Solució de Controvèrsies es pot contemplar com a possibilitat dins de la Justícia Gratuïta.

Desenvolupament de la Solució de Controvèrsies en Línia (ODRs - Online Dispute Resolution) per disposar d'un accés senzill a mecanismes de solució de controvèrsies, la possibilitat d'accés des de qualsevol lloc amb la consegüent reducció de costs en infraestructures i mitjans. Existeixen plataformes d'ODR; l'objectiu és ordenar les eines, donar-les a conèixer i fer-les accessibles dins del Servei Públic de Justícia.

Tornar a la llista